Raitiolinjoja alettiin Helsingissä rakentaa vuonna 1890. Säännöllinen raitioliikenne alkoi vuonna 1891. Rataverkon pituudeksi tuli 8,5 kilometriä. Raiteisto oli aluksi yksisuuntainen, eikä pysäkkejä ollut, vaan vaunuun saattoi nousta reitin varrelta. Aluksi ratikat olivat hevosvetoisia ja linjoja oli kaksi: Töölö-Kauppatori-Kaivopuisto ja Sörnäinen-Kauppatori-Lapinlahti. Kaupungin kasvaessa raitiotieverkko laajeni. Hevosvetoisen linjaston laajentaminen ei ollut kannattavaa, joten vuonna 1900 voimanlähteeksi otettiin sähkö. Siitä lähtien ratikkamallit ovat vaihtuneet ja linjastot kehittyneet, mutta ratikka on pysynyt rakastettuna Helsingin symbolina.
Helsinkikuvia.fi-palvelusta löytyy hakusanalla ”raitiovaunu” yli tuhat kuvaa, joissa ratikka on joko pääosassa tai pilkistää taustalta. Varhaisimmat ratikkakuvat ovat 1890-luvun alusta.
Viides linja 8 - Porthaninkatu 11 puutalon purkutyömaa
Metallimusiikkifani
Linjojen korjausta Kustaa Vaasan tiellä
Raitiovaunupysäkki Kauppatorilla koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana
Rakennuksen purkutöitä Kaarlenkadun ja Franzeninkadun kulmassa, Kaarlenkatu 7
Fleminginkatu 26
Ns
Jätkäsaaren dokumentointi
Helsinkikuvia käyttää evästeitä
Tämä sivusto käyttää välttämättömiä evästeitä sivun perustoimintojen ja suorituskyvyn varmistamiseksi. Lisäksi käytämme kohdennusevästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi, analytiikkaan ja yksilöidyn sisällön näyttämiseen.
Evästeasetukset
Sivustolla käytetyt evästeet on luokiteltu käyttötarkoituksen mukaan. Alla voit lukea eri luokista ja sallia tai kieltää evästeiden käytön.
Matomo
Matomo-analytiikkaohjelmistolla seurataan ja kehitetään verkkosivustoa käyttäjien tarpeita vastaavaksi.